הונג קונג: מדוע אזרחים צובאים על הכספומטים ומעטפות מזומן עוברות מיד ליד?

לתיירים המבקרים בהונג קונג בימים אלו מצפה מחזה מוזר: תושבים מקומיים עומדים במשך שעות ארוכות בתור לבנקים רק בכדי למשוך שטרות כסף ממכשירי הכספומט, מבלי להתייאש מזמן ההמתנה הממושך. המראה החריג לא קשור חלילה למשבר כלכלי או בהלה למזומן, אלא דווקא לחג שמחזיר את ההונג קונגים לחיק המשפחה.

השנה הסינית החדשה כוללת מסורת ייחודית מאוד: מעטפות אדומות מעוטרות זהב המכילות שטרות שרק יצאו ממכבש הדפוס, מחולקות בין בני משפחה, קולגות לעבודה ואף בין זוגות נשואים לחבריהם הרווקים. המנהג העתיק מסמל שגשוג ומזל טוב הן למקבל המעטפה והן לנותן שלה – כך ששווה להיות נדיבים.

הפעולה הטקסית ארוכת השנים לא נעלמה הפעם גם מעיני הממשל המקומי, שהחליט לחדש את שטרות הכסף במדינה דווקא במועד ספציפי זה – בכדי להבטיח תפוצה רחבה יותר להשקה המשמעותית של כסף מזומן בעיצוב מעודכן. באופן לא מפתיע, השטרות הפופולריים ביותר עבור מעניקי המעטפות הם אלו שזכו להתחדשות. שטרות של 20 $HK (תשעה שקלים) – מהווים את נתח השימוש הגבוה ביותר של 35.7 אחוזים, בעוד ששטרות של 50 $HK (עשרים ושתיים שקלים) מהווים 10.4 אחוזים.  

לאורך שנה ממוצעת, שלושה בנקים הונג קונגים מנפיקים כ-350 מיליון שטרות. השנה, 55 אחוזים מתוכם היו שטרות חדשים  – שיוכלו לספק את רצונם של מחלקי המעטפות האדומות. על פי ההערכות, לפחות 10 מיליארד דולר הונג קונגי יוענקו בראש השנה כמתנות מזומן. כל זאת למרות האפשרות לתשלום דיגיטלי. בהונג קונג אין מערבבים מסורת עם קידמה.

מסיבת התה של הונג קונג

כידוע, שטרות ומטבעות אינם רק אמצעי תשלום; ברחבי העולם כסף הינו סמל לריבונות ועדות להיסטוריה ולמנהגים של אותו מקום. בעוד שעל שטרות ישראלים ניתן למצוא לאורך השנים את דיוקנאותיהם של מנהיגים ואנשי רוח שונים, אצל ההונג קונגים מתנוסס על שטר ה-20 $HK החדש דווקא איור של משפחה השותה תה יחדיו.  

הבחירה הייחודית טבועה עמוק בתוך המנהג המקומי לנסוע חזרה אל בית ההורים בחגיגות השנה הסינית החדשה ולהתאחד יחד סביב שולחן עמוס כל טוב וקנקן תה. לא בכדי, המשפחה המסמלת בתרבות ההונג קונגית את התא הכלכלי הבטוח, ותרבות התה העשירה והעתיקה מונצחים בגאווה על השטר החדש.

————————————————————

לא בכל מחיר

אלו מכם המגיעים בקרוב לנסיעת בילוי או עסקים בהונג קונג, יוכלו להשתלב באווירת החג ולהעניק לבל בוי או למלצר במסעדה מעטפה אדומה. יחד עם זאת, כדאי לשים לב לבחירת השטר; היות והמילה הקנטונזית לארבע, נשמעת כמו המילה הקנטונזית למוות, שטרות של 40 $HK ו -400  $HK נחשבים למזל רע, כך שמוטב לבחור שטר שיעניק למקבל ולנותן המתנה את המזל הטוב ביותר.

כל הזכויות שמורות ®

וולף תקשורת ויחסי ציבור
רח' יגאל אלון 65, קומה 16
תל אביב, 67443

Contact us